maandag 24 juni 2013

Verdwenen - Michael Marshall

Black Ridge, Washington. Op een prachtige zomeravond loopt de vierjarige Scott over de aanlegsteiger een eindje het meer op ... en verdwijnt in het niets.
De wereld van zijn vader, John Henderson, stort die dag in, maar hij overleeft - min of meer. Drie jaar later ontvangt hij een e-mailtje van een onbekende met de tekst 'ik weet wat er met je zoon is gebeurd'.
Henderson keert terug naar Black Ridge en ontketent zo een verschrikkelijke reeks gebeurtenissen, die iedereen die hij liefheeft dreigt mee te sleuren.

***

Deze schrijver publiceerde vroeger boeken onder de naam Michael Marshall Smith. In 2001 is hij thrillers beginnen schrijven met een sciencefictionachtige ondertoon als Michael Marshall. Verdwenen is hiervan zijn vijfde en mijn eerste van zijn hand.
Marshall heeft een indringende en goede schrijfstijl, hij weet zijn verhaal heel goed te brengen, boeiend, onderhoudend en spannend. Hij creëert interessante personages waar je je volledig kan in inleven en hij diept ze net genoeg uit zonder te overdrijven.
Een spannend en goed boek dus, maar ik kon me niet vinden in het einde. Bovennatuurlijke of vreemde dingen daar kan ik nog inkomen, maar dit was zo onwerkelijk en ongeloofwaardig dat het boek voor mij instortte als een pudding. Voor zover ik het begrepen heb, want helemaal duidelijk was het niet. Spijtig, maar zoals gezegd, verder is het een heel goed boek.

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff (2010) - 365 blz.
Oorspronkelijke titel: Bad Things - Vertaling: Primatov, Sylvia Birnie

Geen opmerkingen: