zondag 19 april 2009

Misterioso - Arne Dahl

Detective.

Op de achterflap: "Als kort na elkaar twee zakenmannen op identieke wijze worden vermoord, denkt de politie met een seriemoordenaar te maken te hebben. Om te voorkomen dat er een derde slachtoffer valt, zoekt rechercheur Paul Hjelm met de leden van een speciaal team naar verbanden tussen de twee doden. Maar de moordenaar is hun voor, en slaat weer toe."

Na 'Europa blues' is dit is het tweede boek van Arne Dahl dat ik lees, maar het viel me minder in de smaak. Nochtans zat ook nu het verhaal weer zeer goed in mekaar. Dahl is een meester van indrukwekkende plots. Wat ik bij het lezen van dit boek voor had, was dat ik niet kon geloven dat dit boek een slot ging krijgen. Tot bijna op het einde had ik zo iets van, dat krijgen ze hier nóóit opgelost deze misdaad. Natuurlijk kan dit niet, elk boek krijgt immers zijn einde. Maar Dahl is de eerste schrijver die er in geslaagd is dat ik hieraan ging twijfelen. Toch wel knap. Maar misschien was dit wel een reden dat ik niet echt in het verhaal kwam. Ik bleef er een beetje naast staan. Gelukkig schrijft Dahl met humor en was het einde toch wel spannend.

Geen opmerkingen: